OXYSAFE®- Aktív oxigénen alapuló innovációs technológia a parodontális megbetegedések kezelésére

Luka Marković, dr. med. dent., univ. mag. med. dent., Parodontológiai intézet, Fogászati klinika, Zagrebi klinikai kórház

• Luka Marković 1989-ben Pulán (Horvátországban) született
  • 2007 – 2016 fogorvosi tanulmányok Zágrábban
  • 2016 – 2019 parodontológiai specializáció
  • Tagja különféle szakirányú csoportoknak
  • Rendszeresen vesz részt implantológiai és parodontológiai továbbképzéseken

A szájüregben leggyakrabban előforduló megbetegedés a szuvasodás mellett a fogágybetegség. Egyes becslések szerint a populáció 70%-át érinti. A parodontitis kiváltó okai a nem megfelelő szájhigiénia, a dohányzás és az örökletes tényezők. A fogágybetegségnek az 1999-es osztályozás szerint agresszív és krónikus, valamint lokális és generalizált formáját különböztetjük meg az érintettség mértékétől függően. Főbb jellemzői közé tartozik a fog tartószerkezetének elvesztése és gyulladt parodontális tasakok képződése, melyekre jellemző a vérzés, ödéma, gyakran genny ürül valamint kellemet szájszaggal is párosul ez a betegség. A parodontitis elsődleges kiváltó okaként említhető a bakteriális infekció, melyet a nem megfelelő szájhigiénia okoz. A 3 mm-nél mélyebb tasakok kezelést igényelnek, mely az elsődleges nem műtéti parodontális terápiával kezdődik. Ez egy szupra és egy szubgingivális tisztításból áll. A nem műtéti parodontális terápia arany standardja az ún. gyökérfelszín simítás és polírozás (angolul scaling and root planing (SRP)), melynek segítségével a subgingivális fogkő és plakk eltávolításra kerül, mely bővelkedik parodontopatogén gram-negatív baktériumokban (A. actinomycetemcomitans, P. gingivalis, P. intermedia). A kauzális terápia fő célja a gyulladás fokának csökkentése  és a fogágy  regenerációs mechanizmusainak serkentése. A generalizált  előrehaladott krónikus parodontitis és az agresszív parodontitis esetében elengedhetetlen az antibiotikumok bekapcsolása a terápiába, hogy a betegséget megállítsuk. A subgingivális felrakódások mechanikus eltávolítása és a tasak kürettázs nagyon fontos része a kezelésnek, mely a bakteriális biofilm eltávolítását jelenti, mely a subgingivális plakkban és fogkőben található. Kémiai szerek, mint pl. a hidrogén peroxid, jód, klórhexidin, fotodinamikus terápiák és végül az aktív oxigénen alapuló készítmények is bekapcsolhatók a terápiába. A klórhexidin évek óta arany standardként ismert a kauzális terápiában, valamint a plakk kémiai kontrolljában. Előnyös tulajdonságai mellett számos mellékhatása is van: ízérzészavar, fekete szőrös nyelv megjelenése, fogelszíneződés. Hiányosságai miatt megnőtt az igény egyéb kémiai szerek kutatása iránt, melyek használata nem okoz mellékhatásokat. Az OXYSAFE egy szabadalmaztatott technológia, mely aktív oxigénen alapul (hidrokarbon-oxigén komplex), mely a száj nyálkahártyájával érintkezve aktiválódik, így az oxigén a kezelési területen szabadul fel, mely jelentős hatást fejt ki az anaerob bakteriális flórára.

Leegyszerűsítve a biofilmben lévő fehérjék oxidálódnak, melynek következtében a biofilm áteresztőképessége növekszik a parodontológiai tasak mélyebb részei felé. Ezáltal az anaerob baktériumok nem férnek hozzá a táplálékutánpótláshoz, leválnak a fogfelszínről és elpusztulnak. rezistencije. Az OXYSAFE két különböző viszkozitásban érhető el: gél és folyadék. A szulkuszfolyadék (20 µl/h) képződése és a gyökérfelszín tisztítás után létrejövő vérzés miatt az OXYSAFE gél állagának használata a javasolt. Mivel a gél hosszabb ideig marad a tasakban, így a hatása elnyújtott, meggátolja a baktériumok korai rekolonizációját. A páciensek számára az OXYSAFE folyadék formájában is elérhető, mellyel kémiai plakkontrolt végezhetnek napi 2x-i szájöblítéssel fogmosás után. A szájüreg mikrokörnyezetének oxigénnel való feldúsítása pozitív hatással van a fogágy támasztószöveteinek regenerációjára. Az OXYSAFE antibakteriális és fungicid hatású, viszont nem károsítja az eritrocitákat és leukocitákat. A nyálkahártya sejtjeire és az osteoblastokra nincs kihatással. Az OXYSAFE nem citotoxikus és nem tartalmaz peroxidot és szabadgyököket. Rezisztencia veszélye nem áll fenn.

Esetbemutatás
A páciens a Zágrábi Parodontológiai Klinikára érkezik első vizsgálatra. A páciens 55 éves, dohányos, nincs szisztémás betegsége. A panorámaröntgen és a klinikai vizsgálat alapján fogágybetegség állapítható meg. A szondázási mélység a 11-es fognál 7 mm meziálisan és disztálisan, valamint vérzés tapasztalható. Nagymértékű csontveszteség áll fenn (1. és 2. kép).

1-2. A szondázási mélység 7 mm meziálisan és disztálisan egyaránt. Kifejezett vertikális csontpusztulás.

A pácienssel való megbeszélés után iniciális parodontális terápiát hajtottunk végre és aktív oxigén bázisú készítményt (OXYSAFE) alkalmaztunk. A parodontális tasakba kanül segítségével vittük be a gélt, majd 5 percig fejtette ki hatását. 5 perc után piezo eszköz segítségével subgingivális megmunkálást végeztünk (3-6. kép). A szubgingivális megmunkálás után ismételten gélt alkalmaztunk  a parodontális tasakban, melyet most a tasakban hagytunk (7.kép). 7 nap elteltével a páciens kontroll vizsgálatra érkezett, a szövetek egyértelmű gyógyulása figyelhető meg (8. kép).

3-4. Az OXYSAFE alkalmazása a parodontális tasakban, behatási idő 5 perc.

5-6. szubgingivális megmunkálás piezo eszközzel.

7. Az OXYSAFE újbóli applikációja megmunkálás nélkül.
8. Az íny állapota 7 nap elteltével.

9. 2 hónap elteltével.

Következtetés
A kauzális terápia célja a szupra- és szubgingivális lerakódások eltávolítása, mely bővelkedik baktériumokban. A biofilm megbontásával csökken a gyulladás mértéke, mely a fogágy reparációjához és regenerációjához vezet. Az OXYSAFE-fel végzett kauzális terápia eredményei: 7 nap elteltével jelentős gyógyulás és egyértelműen kisebb a gyulladás mértéke. A páciensek számára elérhető a szájöblítő folyadék, mellyel a kívánt orális flóra fenntartható. Mindenképp további kutatások szükségesek nagyobb számú alanyon.

1. Addy, M. (1986). Chlorhexidine compared with other locally delivered antimicrobials. A short review. J. Clin. Periodontol. 13, 957–964. doi: 10.1111/j.1600-051X.1986.tb01434.x
2. Colombo, A. P., Boches, S. K., Cotton, S. L., Goodson, J. M., Kent, R., Haffajee, A. D., et al. (2009). Comparisons of s ubgingival microbial profiles of refractory periodontitis, severe periodontitis, and periodontal health using the human oral microbe identification microarray. J. Periodontol. 80, 1421–1432. doi: 10.1902/jop.2009.090185
3. Li, J., Helmerhorst, E. J., Leone, C. W., Troxler, R. F., Yaskell, T., Haffajee, A. D., et al. (2004). Identification of early microbial colonizers in human dental biofilm. J. Appl. Microbiol. 97, 1311–1318. doi: 10.1111/j.1365-2672.2004.02420.x
4. Moran, J., Addy, M., Wade, W., Milson, S., McAndrew, R., and Newcombe, R. G. (1995). The effect of oxidising mouthrinses compared with chlorhexidine on salivary bacterial counts and plaque regrowth. J. Clin. Periodontol. 22, 750–755. doi: 10.1111/j.1600-051X.1995.tb00257.x
5. Hecht, D. W. (2007). Methods for Antimicobial Susceptibility Testing of Anaerobic Bacteria: Approved Standard. Wayne, PA: Clinical and Laboratory Standards Institute

Előzze meg a fájdalmakat- a Bambach nyereg alakú terapeuta szék egészségesen tartja a hátát!

Mary Gale a világon az első ilyen jellegű terapeuta szék megtervezéséhez szükséges inspirációt a lovaglásból merítette. Mary Gale (szül.: Mary Bambach)  ausztrál professzionális terapeuta és gyakorlott lovas volt, akit érdekelt, hogy azok a...

Miradent - professzionális fogszuvasodás megelőzés

Mira-Clin® hap -polírpaszta hydroxiapatittal: Professzionális tisztításhoz és polírozáshoz; Segítséget nyújt a fognyaki érzékenység kezelésében; Gyengéden távolítja el az elszíneződéseket és lepedéket, ezzel párhuzamosan védőréteget...

SZÁJHIGIÉNIA A GYEREKEKNÉL- dr. Željana Matošić